Angry Chickens
VAD?
Skoluppgift att skapa en hemsida åt en organisations kampanj. I samband med en kampanjen "99 miljoner" från Djurens rätt så tog en liknande kampanj fram. Syftet med visualiseringen är att informera om de orättvisor och missförhållanden som kycklingar, tuppar och hönor får utså varje dag. Visualiseringen ska uppmuntra till att fundera kring sin kyckling- och äggkonsumtion och ska i bästa fall leda till ett engagemang i frågan.
HUR?
Designen handlar om att föra kycklingarnas talan och berätta att det råder stora missförhållanden i den svenska och internationella fågelindustrin. Designen ska inte visa kycklingarna som ett offer utan vända på myntet och förmedla att kycklingarna är trötta på att bli behandlade illa. Designen ger kycklingarna en sorts makt i situationen där de visar att de inte godtagit sin situation. 
Huvudfärgen ska anses vara kycklinggul. Den ska associeras budskapet och innehållet, men ska också sticka ut från vanliga vita bakgrunder och på så sätt skapa intresse. 
Typsnitten är är valda p.g.a. att de är lätta att läsa och kommunicerar bra med målgruppen tack vare den rundare och snällare formen. Huvudtypsnittet ska återskapa känslorna av en sorts informell kommunikation folk emellan på stadsmurar och väggar. En sorts typsnitt för en urban anslagstavla. Man kan tänka sig slagord under kycklingarnas revolt som målas i stadskärnan. Båda typsnitten fungerar även bra på displayer.
KUL! att du spanat in mitt projekt. Har du frågor eller funderingar så hör bara av dig. (Här kan du trycka då 😁) ​​​​​​​​​​​​​​